Aktywność fizyczna podjęta tuż po nauce nowych rzeczy pomaga kobietom utrwalać zdobyte informacje – wynika z badania, które zamieszcza internetowe wydanie pisma „Cognitive Research: Principles and Implications”
Naukowcy nie zaobserwowali podobnych efektów u panów. – Nie jest jasne, czy faktycznie ma to związek z różnicami między płciami, czy spowodowały to warunki, w jakich wykonywano doświadczenia i przez które efekt wystąpił tylko w przypadku kobiet – skomentował kierujący badaniem dr Steven B. Most z Uniwersytetu Nowej Południowej Walii w Australii.
Jego zespół przeprowadził eksperymenty, w których udział wzięły 74 osoby (38 kobiet i 36 panów) o średniej wieku ok. 20 lat. Pokazywano im 15 kolorowych fotografii mężczyzn o neutralnym wyrazie twarzy, pod którymi widniały ich imiona. Uczestnicy testów mieli zapamiętać, jak mają na imię panowie ze zdjęć.
Część badanych wzięła udział w krótkich ćwiczeniach fizycznych (pięciominutowe zajęcia na stepie) przed oglądaniem zdjęć, a część po ich obejrzeniu. W ramach kontroli pewna grupa nie ćwiczyła.
Po upływie 24 godzin od testu a zapamiętywanie uczestnikom badania znowu pokazano fotografie i poproszono o przypomnienie sobie (i dopisanie) imion widniejących na nich mężczyzn.
Okazało się, że kobiety, które po teście wykonały pięciominutowe ćwiczenia na stepie lepiej zapamiętały imiona panów ze zdjęć niż kobiety, które nie ćwiczyły. W przypadku mężczyzn nie zaobserwowano podobnej zależności.
Dr Most podkreśla, że mogło mieć to związek z charakterem ćwiczenia. Być może gdyby badanym osobom pokazano również zdjęcia kobiet – wyniki byłyby inne, spekuluje badacz.
Autorzy pracy uważają, że potwierdza ona wcześniejsze doniesienia na temat korzystnego wpływu aktywności fizycznej na zapamiętywanie nowych informacji. Ponieważ badaniem objęto ludzi młodych – nie wiadomo, czy wyniki te można odnosić również do starszych osób.
Ich zdaniem powinno to jednak zachęcić szkoły, a nawet domy opieki – czyli miejsca, w których zdolności pamięciowe są w centrum uwagi – do zwiększenia nacisku na aktywność fizyczną (uczniów lub seniorów).
– W niektórych szkołach istnieją tendencje do skracania przerw na rzecz wydłużania czasu lekcji, tymczasem zachęcanie do podejmowania aktywności fizycznej w ciągu dnia w szkole może faktycznie pomóc w utrwaleniu wiedzy zdobytej na lekcjach – podkreśla dr Most.
Źródło: PAP – Nauka w Polsce