Z jednej strony to tylko węch, tak naprawdę od tego zmysłu zależy całkiem sporo. Nasza przygoda z nim zaczyna się już zaraz po urodzeniu. Wtedy to stanowi on dla nas główne źródło informacji. Dla kogo jest on jednak szczególnie ważny?
Badania nad węchem rozpoczęły się ponad 100 lat temu, nadal jednak nie wiadomo o nim wszystkiego. Jest on z pewnością niezwykle ważny dla zwierząt. Nieco mniejsze znaczenie ma natomiast dla ludzi, choć i oni mieliby spore problemy z tym, aby się bez niego obejść. Szczególnie jeśli nie wszystkie inne zmysły działają u nas tak jak powinny. Wskazuje na to m.in. historia niewidomej Helen Keller, która dzięki dobrej pamięci zapachowej umiała rozpoznać miejsca, w których się znajduje. Węch pełni w takich sytuacjach funkcję kompensacyjną, zastępuje inny, niesprawny zmysł.
Nie każdy człowiek może się pochwalić dobrym węchem. Zdecydowanie słabiej działa on u albinosów. Kobiety natomiast, co wiadomo nie od dziś, mają ten zmysł lepiej wykształcony niż mężczyźni. Badania przeprowadzone w pierwszej dekadzie XXI w. wykazały na przykład, że tylko 5 procent panów w porównaniu z 60 proc. pań potrafi rozpoznać zapach własnej koszulki. Kobietom też bardziej niż mężczyznom przeszkadza własny zapach.
Na węch nie mogą natomiast narzekać palacze papierosów, chorzy psychicznie, krewni osób chorych na chorobę Alzheimera, osoby ze stwardnieniem rozsianym, chorzy na Parkinsona, depresję czy sezonowe zaburzenia nastroju. Węch jest zmysłem, który pomaga w komunikacji społecznej od najwcześniejszego okresu życia. Badania wykazały, że niektóre wdychane w czasie ciąży przez matkę zapachy wpływają na zmiany rytmu ssania nienarodzonych. Wiadomo też, że niemowlęta rozpoznają matkę właśnie po zapachu.
Co ciekawe, co 90 dni, komórki węchowe w nabłonku węchowym wymieniają się na nowe. Nie zmienia to jednak faktu, że przyjemne zapachy w niektórych sytuacjach mogą na nas pozytywnie wpłynąć i nakłonić do pewnych działań czy decyzji. Zdarza się, że rozpylając przyjemny zapach właściciele restauracji czy kawiarni są w stanie przyciągnąć do siebie nowych konsumentów.
Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl