Już prawie 3 miliony Polaków uczęszczają do klubów fitness. W ciągu pięciu lat przybędzie kolejny milion, w tym sporo osób starszych!
Polski rynek usług fitness należy do najdynamiczniej rozwijających się w Europie. Pod koniec zeszłego roku było już ok. 2,5 klubów fitness, do których uczęszczało 2,84 mln Polaków. Według tegorocznego raportu „The European Health & Fitness Market” w perspektywie 3-5 lat liczba klientów przybędzie.
W całej Europie rynek fitness jest wart ogromne 26,3 mld euro i rośnie, choć już nie tak szybko – o ok. 3,1% w skali roku. Co ciekawe, zdecydowanie na fitness wydają mieszkańcy Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Włoch oraz Hiszpanii, którzy łącznie płacą dwie trzecie ze wspomnianych 26 miliardów.
Polska jest w drugiej grupie społeczeństw wydających najwięcej, razem z Holandią, Szwecją, Szwajcarią, Rosją i Turcją. Oczywiście Holendrów, Szwedów i Szwajcarów jest znacznie mniej niż Polaków, czyli znacznie więcej z nich ćwiczy – ok. 16%. Z kolei Rosjan i Turków jest znacznie więcej, ale tam tylko 2-2,4% ludzi korzysta z klubów fitness, głównie w Moskwie, Sankt Petersburgu i Stambule. A my, Polacy? Średnio 7 na 100 jest klientami takich miejsc, podczas gdy średnia europejska to 8 na 100.
Biorąc pod uwagę liczbę członków klubów fitness liderami są Niemcy z niemal 10,1 mln osób oraz Wielka Brytania, gdzie członkostwo ma wykupione 9,3 mln osób. W Polsce jest to 2,84 mln osób. Liczba członków wzrosła w 17 z 18 analizowanych krajów (wyjątkiem jest Norwegia). Według szacunków z klubów fitness w 2025 roku może korzystać nawet 80 mln Europejczyków.
Średnia wysokość miesięcznej opłaty członkowskiej (wynikającej z cennika) wynosi w Polsce 27,7 euro, czyli około 116 zł, ale często stosowaną praktyką jest udzielanie rabatów, więc faktycznie może to być średnio około 25,5 euro (ok. 107 zł).
Raport przygotowany przez Deloitte i EuropeActive przedstawia stan na 31 grudnia 2016 i obejmuje w definicją klubu fitness również pływalnie czy szkoły tańca, pod warunkiem posiadania sali ze sprzętem fitness.
Coraz większy wpływ na rynek fitness mają technologie cyfrowe, które umożliwiają uprawianie sportu i mierzenie swoich postępów poza klubami.